יום רביעי, 4 במרץ 2015

היום- CIS- כדורסל קנדי

מזג האוויר בקנדה: היום בטורונטו  3-. זה גם הטמפרטורה המקסימאלית ביום שבו הכספית תצלול לאזור ה-18- . עם הרוח ותמיד יש רוח התחושה היא של 25-. המקומיים קוראים לזה אביב.
עונת המכללות הקנדית מגיע לשיאה אז הנה סקירה קצרה של המצב בליגה.

הכדורסל הקנדי מחולק לשתי רמות- CIS (או בקוויבקית SIC) והרמה השנייה של CCAA או ACSA  בצרפתית. ה CCAA  מקביל בערך ל NCAA D2, קרי פחות מלגות, פחות צופים ובגדול רמת נמוכה יותר. בגלל הגדול הבלתי נתפש של קנדה ב CCAA יש לא מעט בתי ספר של 300 או 500 תלמידים שנמצאים במרחק של 4-5 שנות אור מהציוויליזציה.

ה CIS כולל 47 קבוצות כדורסל ומחולק ל-4 ליגות. קנדה ווסט במערב, ה OUA- הליגה של אונטריו, AUS במזרח והליגה של קוויבק ה RSEQ. קנדה ווסט מחולקת לשתי ליגות אזוריות וה OUA  מחולקת לארבע ליגות אזוריות.

בגברים ה OUA היא הליגה החזקה ומאז שנת 2003 מתוך 11 אליפויות (לא כולל זו של השנה) ה OUA עם 10 אליפויות. מתוך ה-10, 9 של קרלטון. קרלטון זה קולג' יפה בעיר אוטווה ושם יש כדורסל ברמה של טופ NCAA. זו קבוצה שמשחקת משחק כדורסל חכם מאוד, עשיר בתנועה ומאוד יצרתי. העונה הקבוצה עם 91.1 נק' למשחק ב-50.5% מהשדה (!!) . לשם השוואה, צ'סקא מוסקבה שמובילה את היורוליג בנק' למשחק עם 88.5 נק למשחק ב-48% מהשדה. אגב, קרלטון לא מובילה את ה CIS בנק' למשחק ליריבה העירונית אוטווה יש 94.5 נק' למשחק ב-50% בדיוק מהשדה. הקנדים משחקים אגב בחוקי פיב"א כך שהקצב מאוד מהיר ולא תראו התקפות של 22 שניות. המשחק הקנדי הוא מודרני ומהנה לצפייה.

בנשים קנדה ווסט היא הליגה החזקה אבל הקבוצה הטובה מגיעה מה- OUA, ווינדזור היא האלופה בארבע השנים האחרנות ויש לה 5 גמרים ב-5 שנים האחרונות. הייתי שם עוזר מאמן במשך שתי קדנציות שונות ואני מאוד מחובר לתכונית. בארבע השנים האחרונות ווינזדור ניצחו את אליפות הנשים באופן מרשים והעונה הן מדורגות ראשונות. זו קבוצה שקולעת 80.5 נק למשחק עם 48% מהשדה ו37%  מהשלוש ומשחקת כדורסל מאוד מעניין עם שילוב של משחק פנים ומשחק חוץ והמון הגנות לוחצות.  

בנבחרות הקנדים מדורגים 25 בעולם בעוד ישראל 38 אז לפני שאתם ממהרים להסיק מסקנות על חולשה קנדית, תזכרו שהם יותר טובים מהישראלים. גם בגילאים הצעירים הקנדים הרבה יותר טובים מהישראלים, הקנדים מדורגים 3 בעולם עד גיל 22, ישראל לא מדורגת בגילאים האלה.
בנשים הקנדיות מדורגות 10 בעולם, ישראל 35. מתחת לגיל 22 קנדה 4 בעולם וישראל, ניחשתם, לא מדורגת.

כך שהכדורסל הקנדי מתקדם מאוד ויש לנו מה ללמוד מהם, הרבה יותר מהאמריקאים. האמריקאים משחקים בשיטה ארכאית, אבל אנחנו נוהרים אחרי השואו האמריקאי. אגב, מאמנים ישראלים מליגת העל חושבים שזה בזבוז זמן לשחקנים או שחקניות ישראלים ללכת למכללות. הם טוענים שישראלים לא מתקדמים במכללות. לטענה הזו אני תמיד עונה- כמה זרים יש לכם בקבוצה?
בגברים בממוצע יש 5.3 אמריקאים לקבוצה. סגל קבוצה בארץ בממוצע הוא 13.6 כך ש-40% מהשחקנים בארץ באים מארץ המכללות. אגב, אני רק מדבר על סגלים כי יש קבוצה רשאית לרשום 12 שחקנים בטופס משחק. מתוך 12, 5.3 מתוך 12 זה 44%. בקיצור, שמאמן אומר לגם ש"אין טעם ללכת למכללות" תגידו לו- 44%.
באותו נושא, לפני מספר ימים דיברתי עם אחד האחראים להכשרות המאמנים בישראל, אותו אדם (אין צורך בשמות, הוא היה מאמן בכיר בליגת העל ואימן נבחרות בארץ) שאל אם אני יכול לעזור לו להביא מאמן אמריקאי שירצה בקורס מאמנים. כשהצעתי לאותו מאמן ישראלי להביא את מאמן נבחרת קנדה הישראלי נחר בבוז- קנדה? מה יש להם. הסברתי לאותו מאמן שאני לא יכול לעזור לו. הזלזול הישראלי לא יכול לעזור לכדורסל המקומי להתקדם, אבל זה נושא לשיחה אחרת.

נחזור לסקירה.

הקנדים לא מדרגים את 25 המכללות הטובות אלא את העשר הטובות. הדירוג הזה חושב כי בדרך כלל מתוך ה-10, 8 יהיה בטורניר הסופי אלא אם המארחת היא קבוצה שלא בטופ 10.

גברים-
בעוד 8 ימים ב-12 למרץ באוניברסיטת ריירסון בעיר טורונטו יתקיים הפיינל 8 הקנדי. 4 אלופות הליגות מקבלות הזמנה, המארחת מקבלת הזמנה, מקום שני בOUA, מקום שני בקנדה ווסט ועוד הזמנה אחת שכלל הנראה תל לקבוצה מה OUA ואני מנחש שזו תהיה ווינדזור. אז מי ומי בגברים?
הקבוצה הראשונה שהבטיחה את המקום שלה זו המארחת ריירסון. ריירסון משחקים משחק מהיר מאוד כיאה לקבוצה מאונטריו, עם המון סוגי לחץ, כיאה לקבוצה מאונטריו. במהלך העונה רייסרון דורגה באופן עיקבי מספר 3 אחרי אוטווה וקרלטון וזו קבוצה שהמטרה שלה לשבור את ההגמוניה של קרלטון.
מי שעוד הבטיחה את מקומה זה דלהויס – אלופת ה AUS. הקבוצה שדורגה 5 בליגת ה AUS  החלשה הפתיעה בפלייאוף שהדיחה את UNB החזקה. דלהויז יהיה ככל הנראה מדורגים 7 או 8 באליפות.
הנציגות מקנדה ווסט טרם נקבעו, ביום שישי חצאי הגמר של הליגה והמנצחות ייצגו את הליגה. גם הנציגה מקוויבק טרם נקבעה, הצרפתים יקיימו את הגמר שלהם ביום ראשון הבא.
מאונטריו- מה- OUA יעלו לדעתי כל ארבעת הפיינלסטיות. קרלטון ואוטווה שהיו הכי טובות בקנדה הגיעו לחצי גמר ה OUA יחד עם ריירסון המאחרת ו-ווינדזור. ווינדזור גברים ניצחו את קרלטון העונה ולדעתי זה יתן להם את ההזמנה לאליפות.

בנשים-
גם הנשים בעוד 8 ימים מתחרות באליפות קנדה. האליפות תתקיים בקוויבק סיטי באוניברסיטת לאבל והמארחת כמובן תשחק בטורניר. מי שעוד הבטיחה את מקומה זו סיינט מארי, אלופת ה AUS.
קנדה ווסט ביום שישי תקיים את חצי הגמר, המנצחות מקבלות הזמנה, גם ה OUA תקיים את חצי הגמר אבל אפשר להניח כי ווינדזור תעלה לטורניר הארצי
ישראלים בקנדה, כי אי אפשר בלי הנקודה הישראלית-

יש שני ישראלים בקנדה- מור מנשה בגברים שמשחקים בלייקהד מליגת ה OUA. מור סיים שנה ראשונה בליגה מאוד קשה. מבחינה קבוצתית לייקהד הודחו בפלייאוף אחרי הפסד לקרלטון ברבע הגמר.
המספרים של מור- 7.6 נק למשחק ב19.4 דק למשחק, 2.4 אס' למשחק ו2.5 ריב' למשחק.

בנשים אלואיזה כץ משחקת בבישופ מליגת ה RESQ  של קוויבק. בישופ עוברת עונה לא טובה. אלואיזה כץ 
עם 5.0 נק למשחק ב-14 דק' בעונה עם לא מעט פציעות.


כל המשחקים של הקבוצות הקנדיות זמינים חינם און ליין, מי שרוצה לינקים ופרטים מוזמן להשאיר תגובה. 

בנתיים- 

אין תגובות: