יום שלישי, 24 בפברואר 2015

מכללות

ואנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לנקוט בכל האמצעים אם דרישותינו לא יענו.
אני מבין, ארי הנהן בחומרה. ומה הדרישות שלכם? השאלה נשארה תלויה בחלל האוויר הסמיך של מעבר הגבול.
הדובר משך מעט את כובעו מיישר את הלוגו המוזר מול קו דימיוני. הוא גירד בזקנו והביט מעבר לכתפו של ארי, בוהה לעתיד. כן, אנחנו לא נהסס להשתמש בכל הכלים שלנו! הוא הוסיף איום בסוף דבריו. פליישר הנהן, הפעם ברצינות (בחומרה הוא כבר השתמש שתי שורות למעלה והעורך אסר עליו להשתמש באותו תואר הפועל פעמיים באותה פסקה) כן, אני מאמין לכך ועדיין סקרן בנודע לדרישות שלכם. גם הפעם האוויר במעבר הגבול נשאר כבד ועבש. מעברי גבול זה לא מקום רענן ונעים באופן כללי ופגישה במעבר גבול בדרך כלל מביאה כלום מהדיוטי פרי.
הכובע שוב סודר, הזקן שוב סורק המבט שוב הביט קדימה לשורת דלפקי הבידוק העצמי. הפעם גם נוספה מתיחה של חולת המדים המקומטת. עניבה לא הייתה כך שלא היה טעם ליישר אותה.
אנחנו.. פליישר הסתובב בעוד הדובר ממשיך להזכיר כי הוא שומר לעצמו את הזכות לנקוט בכל האמצעים. הוא נכנס לרכב ורכן לכיוון הנהג- סע, לפה לא נבוא יותר.
הלנדרובר האפור הסתובב במעבר הגבול וחזר לכיוון בירת הממלכת ההאשמית. משם בטיסה לדובאי ומשם למלון. שלוש וחצי שעות אחרי שדובר מעוך מעט ומקומט מאוד לא הצליח לתת לאיש הסבר מה בדיוק רוצים במדינה השאפתנית אך כמעט חסרת יכולת באופן קומי, פליישר התרווח בלובי של ההילטון בדובאי. שם הבירה קרה, הבחורות לבושות הייטב והמלצר מקצועי ומצוחצח. העניבות ישרות, הנעליים מבריקות וכולם מחייכים באיפוק. ציוויליזציה.
מה שמביא אותי לאירוע הכי בולט בעולם הספורט השבוע- אליפות העולם בקריקט.
למי שלא יודע, אליפות העולם בקריקט היא אירוע שני לאולימפיאדה ויותר פופלארי מהמונדיאל. לפני שאתם צועקים, תבדקו את העובדות. הודו היא מדינה של 1.23 מילארד איש לפי הספירה האחרונה של ספר העובדות העולמי של הCIA  והיא מדינה שבה הקריקט הוא הספורט הפופולארי ביותר. תוסיפו את כל האזור ההוא (דרום מזרח אסיה)  של העולם יחד עם אנגליה, אוסטרליה ודרום אפריקה ותראו שבערך אחד מכל ארבעה אנשים בעולם מתעניין באליפות וכמובן שיש כסף איפה שיש כל כך הרבה צופים.  אנחנו לא יודעים הרבה על קריקט ולא ננסה לתת איזה הסבר על מה זה ומי זה. המשחק לא מסובך ומי שרוצה יכול למצוא בוויקי הסבר וביוטוב סרטים שמסבירים. האירוע השני שמרחש ויש לנו מושג מי נגד מי ולמה זו עונת המכללות שמגיעה לפלייאוף.
ולכבוד הפלייאוף הסבר קצר על השיטה-
המכללות שמשחקות ב NCAA מחולקות ל-3 קטגוריות על בסיס כלכלי. הרמה השלישית היא D3 עם בערך 450 בתי ספר (למה בערך? כי יש בתי ספר שעברו מ NAIA או מג'וניור קולג' והם על תנאי ויש כאלה שהם סתם על תנאי) וזו הרמה החובבנית ביותר שיש. לא מחלקים לספורטאים מלגות, יש הגבלה כללית על כמות האימונים אבל הרמה יכולה לנוע מחובבנות מחולטת לקבוצות ברמה גבוהה מאוד. בישראל למשל, שחקנים ששיחקו בD3 משחקים בליגת העל בארץ. יש מידי פעם שחקני NBA שבאים מ D3 כך שהרמה באמת נעה מחברה שאוהבים לשחק לחברה שמכל מיני סיבות התגלגלו ל D3. ברוב המקרים D3 הם בתי ספר אקדמאיים מעולים וזו הסיבה שמגיעים אליהם.
בD2 יש 294 בתי ספר בכדורסל, הרמה נעה בין טובים מאוד מאוד לבין חלשים מאוד מאוד. בתי הספר ברמה הזו נותנים 10 מלגות לשחקנים, אבל כל מלגה אפשר לחלק איך שהמאמן רוצה כך שבאופן תאורתי יכולים להיום 20 שחקנים שמקבלים 50% מלגה או 10 שמקבלים 100%.
אין מגבלה על כמות השחקנים בסגל ולא נדיר לראות 23-28 שחקנים בסגל של D2. רוב האולמות של D2 מזכירים אולומות של ליגת העל הישאלית- בין 500-3500 מקומות ישיבה. יש קבוצות כמו מטרו סטייט שממלאות אולמות של 4000 מקומות ויש כאלה כמו ליימסטון שלא מביאות 300 צופים למשחק. 
בD1   יש 351 קבוצות שיכולות לההגיע לטורוניר העונה (יש 368 קבוצות אבל חלק בהשעיה או על תנאי מכל מיני סיבות). כל קבוצה מחלקת 13 מלגות מלאות זה אומר ש13 שחקנים מקבלים 100% מלגה והשאר 0. אין אפשרות לפצל מלגות. יש כל מיני מגבלות על כמות האימונים והמשחקים. הרמה נעה בין NBA לבין כאלה שאחרי 4 שנים לא ישחקו יותר אף פעם. זו הרמה שבה יש קבוצות עם תקציב מפלצתי כמו למשל לואיוויל או דיוק עם אזור ה-60 מליון דולר לעונה (המספרים הרשמיים סודיים כי אלה מוסדות פרטיים) או קנטקי עם 82 מיליון דולר לעונה לקבוצה של "חובבנים".  סתם, לשם השוואה, כל ליגת העל הישראלית לא תוציא העונה 60 מיליון דולר ואין אף קבוצות יורוליג עם תקציב שנתי מעל ל-45 מילון כך שיש פה המון כסף לארגון "חובבני".
הקבוצות מחולקות ל-32 ליגות אזוריות או קונפרנסים- conference . החלוקה היא בדרך כלל על בסיס גיאוגרפי כמו למשל הורייזן ליג – horizon league  שכוללת קבוצות מ-וויסקונסן, מישיגן, אילנוי, אינדיאנה ואוהיו, כל הקבוצות ברדיוס של 900 ק"מ ובארצות הברית זה ממש קרוב. יש ליגות על בסיס דתי- הביג איסט זה בתי ספר נוצריים קתולים בלבד, יש כאלה על בסיס קרבה אידיאולוגית למשל הפטריוט ליג או האייבי ליג שלא מחלקות מלגות ויש את המגה ליגות, או ה ביג 5 שהן
ACC, SEC, PAC12, BIG10, BIG12
ב-5 הקונפקנסים האלה יש 65 קבוצות שנחשבות ל"מייג'ור" או לחזקות. שאר 27 הקונפרנסים נחשבים ל"מיד מייג'ור" ובאופן מסורתי יש פחות כסף, פחות חשיפה וגם פחות כישרון כי השחקנים הטובים בדרך כלל לא הולכים למיד מייג'ור.  
נחזור לשיטה- כל קונפרנס מקבל הזמנה אוטומטית לטורניר האליפות במרץ. אלופת הקונפרנס היא המקבלת את ההזמנה וכל קונפרנס קובע לעצמו את השיטה שבה האלופה תיקבע. האייבי ליג למשל לא מקיימים פלייאוף ומי שזוכה בעונה הסדירה (ככל הנראה הארווארד) מייצ את הקונפרנס. מעבר ל-32 האלופות וויעדה מיוחדת מזמינה עוד 36 קבוצות לטורוניר. אין קריטריון ברור להזמנה והוועדה לא מסבירה למה קבוצה א' הוזמנה על חשבון קבוצה ב' למשל.
כל ה-68 קבוצות מחולקות ל-4 איזורים גיאוגראפיים וכל אזור מקבל דירוג פנימי מ-1 עד 16. המשחקים הם תמיד הדירוג הכי גבוהה מול הכי נמוך כך 1 מול  16, 2 מול 15 וכך הלאה.
ארבע הקבוצות שיהיו מדורגות מספר 1 העונה כרגע הן
1.      קנטקי שגם יהיו המדורגים 1 הכללי.
2.      דיוק (אלא אם הם יפסידו מוקדם בפלייאוף של הליגה)
3.      וורג'יניה (ראה דיוק)
4.      וויסקונסן  שכרגע נראית בטוחה בביג 10.
עוד קבוצות שיכולות להיות מספר 1 (אם מספרי 1 כרגע מפסידות):  גונזגה ואולי ווילנובה אם כי שתי אלה במשחקות בליגות חלשות יחסית ואולי אריזונה אבל יש להם 3 הפסדים.
אליפויות הקונפרנסים מתחילות בעוד 10 ימים, למעט האייבי ליג. להארוורד יש משחק בית מול ייל שבמקום השני. הארווארד ניצחו את ייל בייל ב-2 כך שגם אם הם יפסידו ב-1 הם עדיין אלופים.  שאר הקבוצות יקבלו עוד פירוט לקראת הטורוניר. בינתיים, הימור בטוח למדי- קנטקי כל הדרך. 

בקנדה העונה הסדירה הסתיימה והפלייאוף מחר מתחיל. עוד על ה CIS בשבוע הבא 










אין תגובות: