יום שבת, 28 בפברואר 2015

השבוע- אין מכללות!

והיום שאלה- איזה ענף ספורט הוא השני בפופלאריות שלו באירופה ובאסיה?
בארצות הברית ענף הספורט הפופלארי הוא NFL. הוא למעשה עשרת ענפי הספורט הפופלארים ובעשיריה השנייה נמצא פוטבול מכללות. שאר הענפים פשוט לא רלוונטים. מי שחושב שבייסבול הוא ענף פופלארי צודק. אבל בייסבול הוא ענף איזורי- העיר שבה הקבוצה משחקת קובעת כמה פולארי המשחק. ללא כסף מהטלוויזיה האיזורית- פוקס ספורט בעיקר וקצת CBS (עם רשת הספורט האזורית) לבייסבול אין דריסת רגל בלוח השידורים. כבר ציינתי שהוורלד סיריס לא עברה את ה-10% רייטניג. ההכנה לדראפט – הקומביין- ישב על 14-15% רייטניג. הכנה לדראפט.
ה NBA, אל תכעסו הוא סוג של נישה וככל שהכוח של השחקנים עולה העיניין יורד. הליגה הזו לא באמת מעניינת ואני בטוח שאין פה או בארצות הברית מישהו שמסוגל לתת את חמשת המובילים באסיסטים, ריבאונדים או נק' למשחק העונה מבלי לבדוק און ליין. זה בסדר, הNBA זו ליגת נישה. כדורסל מכללות מעניין חודש בשנה- חודש מרץ. הוקי בכלל הוא ענף חצי מחתרתי באוזרים מסויימים וחזרנו לשאלה, מה הוא הענף הספורט השני בפופולריות שלו באירופה ואסיה. כדורגל הוא הראשון. קריקט הוא לא השני.
מי שאמר פורמולה 1 שייתן לעצמו כוכב ומי שלא אמר עכשיו יודע. פורמולה 1.
מה שפעם היה ענף של עשירים והרפתקנים הפך להיות מוכנה משומנת להדפסת כסף. כל החברות הגדולות בעולם הרכב נמצאות במשחק. מרצדס עם הקבוצה שלה, פיאט עם פרארי, רנו וניסן השותפות, אפילו הונדה חזרה אחרי שנים וטויוטה אחרי כישלון צורם בודקת את המים שוב...אפילו BMW לפי שמועות חושבת על חזרה אחרי הסיוט עם סאובר.

מה החשיבות של פורמולה 1 היום? מבחינה עיסקית המון. הענף שנחשב לנחלת העילית הוא סוג של אישור חברות במועדון העשירים והיפים וחברות כלכליות מבינות את זה. הונדה בונה מסע פרסום באסיה ואירופה כי רנו-ניסן הצליחו יפה מאוד עם קבוצת רד-בול למכור מכוניות.  פיאט למשל משתמשים בטכנולוגיות של קבוצת הפורמולה שלהם במכוניות היברידיות ולא מעט מהידע מגיע לחברה הבת- קרייזלר. יש חישוב כלכלי של האתר      formula one money שמראה שכל מירוץ- שזה שבוע בסך הכל, שווה הכנסה של כ-500 מליון דולר לעיר המארחת. לא רע בשביל שבוע עבודה.
העונה תיפתח ב-15 במרץ בסידני, אוסטרליה ותימשך עד ל-20 בנובמבר באבו דאבי. 10 קבוצות יתמודדו על התואר אז הנה סקירה קצרה מאוד על הקבוצות והסיכוי של כל קבוצה :

מרצדס  AMG פטרונאס-  ככל הנראה הפייבורטית הברורה ואלופת העונה הקודמת. לואיס המילטון וניקו רוזברג שסיימו  ראשון ושני בעונה הקודמת ממשיכים להוביל את "חץ הכסף" הכינוי של מרצדס למה שנראה כרגע כקרב בין השניים על המקום הראשון. התקציב המוערך הוא באזור ה-350 מליון דולר אבל מרצדס כמו כל קבוצות הפורמולה 1 חייבות להיות עם תקציב של 40 מליון דולר לפי הצעה של הגוף המפקח ה FIA. למרצדס יש את השלדה הכי טובה בשנתיים האחרונות והמנוע שלהם היה הכי אמין. מעבר לזה המילטון ורוזברג משתפים פעולה באופן מאוד יוצא דופן להמילטון.

פרארי נראית כמי שיכולה לתת פייט, הם החליפו את כל צמרת הקבוצה והביאו את הנהג הכי טוב בעשור האחרון, סבסטיאן ווטל (בארץ קוראים לו פטל, למרות שבאנגלית או גרמנית זה Vettel ). יחד עם קימי ריאקונן גם לפרארי יש צמד נהגים אלופי עולם. יש לפרארי גם מנוע חדש ושלדה חדשה ואת ווטל שהוא נהג מעולה אבל יותר חשוב עם הבנה יוצאת דופן להנדסה של המכונית. גם ראיקונן הוא נהג מוכשר ושני הנהגים יודעים לשמור על הצמיגים בכל מצב כמעט. התקציב של פרארי הוא ככל הנראה באזור ה-400 מליון דולר והרושם הוא שפרארי מנסה להחזיר לעצמה את תואר אליפות היצרנים והנהגים. עם עיצוב אווירודינמי חדש ומערכת לניצול אנרגית הבלימה (KERS) שנחשבת למוצלחת ביותר, נראה שפרארי מוכנה לאתגר.  ווטל היה הוגן מאוד ואמר שהמטרה היא להיות עקביים ולנסות לגנוב ניצחונות ממרצדס. בנתיים במבחנים פרארי נראים טוב.

 מקלרן הונדה ינסו להפתיע, יש להם נהגים טובים (ג'ייסון באטן ו-פרננדו אלונסו, שני אלופי עבר) ויש להם את הכסף של הונדה יחד עם צוות מהנדסים מהונדה. אחרי שהם נטשו את מרצדס מקלרן מצאו דג שמן מאוד אבל באטן ואלונסו לא חדים כמו לפני חמש שנים ויש סימן שלאלה בקשר לשלדה של המכונית. עדות לכך- אלונסו נפצע במבחנים אחרי שאיבד שליטה. חוסר הנסיון של הונדה ללא ספק יכול להיות התורפה של מקלרן ונראה שמבין הקבוצות ה"חזקות" מקלרן לא תהיה שחקן ראשי.

רדבול מציגה את הכיס הבלתי נדלה של ענקית משקאות האנרגיה ואת הנהג הכי מלהיב בסבב, דניאל ריקרדו. לתקציב של רד בול אין תחתית וזו קבוצה שהשקיעה למעלה ממילארד דולר בחמש שנים האחרונות כדי לנצח, מה שהם עשו בהצלחה מרשימה ביותר. בעיות של אמינות עם המנוע של רנו קצת האטו את הקצב בעונה הקודמת אבל העונה עם גרפיקה חדשה, מנוע חדש ושלדה חדשה ברד בול מתכוונים לחזור למקום הראשון.

ווילאמס מרטיני שהיו ההפתעה של העונה הקודמת וסיימו את העונה במקום השלישי בין היצרנים ינסו לשחזר את ההישג. התקציב של ווילאמס היה מתחת ל-200 מיליון והבעיות התקציביות מנעו מהקבוצה לפתח מנוע אז הם השתמשו במנוע של מרצדס עם שלדה יחסית מיושנת אבל כמו שאומרים בספורט האמריקאי, החוק הראשון להיות כוכב זה להיות זמין ו-ווילאמס ניצלו את בעיות האמינות של פרארי ושל מקלרן. צמד הנהגים מאסה ובוטאס לא נחשבים מהעילית. מאסה הוא נהג קבוצתי ושמרן ובוטאס נהג מדוייק אבל לא מהיר שפשוט מסיים וזה שווה לא מעט.

פורס אינדיה מנסה כבר שלוש שנים להפוך להיות אחת מהקבוצות ה"גדולות" ללא הצלחה. זו קבוצה עם תקציב מוערך ב-340 מיליון, צבא של טכנאים ומהנדסים ואת המנוע של מרצדס אבל משהו בחיבור בן המנוע לבין השלדה לא מצליח. בעיות של אמינות והחלטות לא מוצלחות השאירו את הקבוצה במקום השישי בין היצרנים לאכזבת הבעלים ובאמת אני לא אנסה לכתוב בעברית- Vijay Mallya. צוות הנהגים של פורס אינדיה גם הוא לא מהעילית פרז והוקלברג לא נחשבים לטכניים או מהירים או שמרנים. המטרה של הקבוצה היא להמשיך להיות תחרותיים. עם המנוע של מרצדס זו לא אמורה להיות בעיה. 

טורו רוסו שזה איטלקית לרד בול היא הקבוצה בת של רד בול אם כי יש מעט הבדלים.  כקבוצה בת של רד בול הם מקבלים מנועים מעט שונים ופחות אמינים משל הקבוצה הראשית, הנהגים שלהם יכולים להגיע לקבוצה הראשית (מי אמר דניאל ריקרדו) השלדה שלהם מעט שונה מזו של הקבוצה הראשית. בעיקרון זו קבוצה שהמטרה שלה לפתח את הדור הבא של רד בול. התקציב שלהם הוא בערך 150 מיליון וזה שם אותם בחלק התחתון של האליפות אבל אין להם בעיה אם זה, הם מבינים את התפקיד שלהם. צמד הנהגים וורסטן וסיינז ג'ר. מעניין למדי, וורסטון בן 17 בלבד ואמור להיות סוג של עילוי.  

לוטוס הקבוצה בבעלות המילארדר הלוקסמבורגי תנסה להמשיך לשרוד. הקבוצה שקמה ב-2012 סיימה בעונה הקודמת במקום ה-8 מתוך 11. למרות התוצאות הלא טובות במירוצים בלוטוס דווקא משדרים אופטימיות וטוענים שעצם העובדה שהם מצליחים לסיים מירוץ מידי פעם זה בפני עצמו הישג. לקבוצה יש את המנוע של מרצדס ושלדה חדשה לגמרי. צמד נהגים מנוסה (גרוג'ן ומלדונאדו) אבל אפור ותקציב מוערך של פחות מ-60 מיליון לא מבטיח הרבה.
סאובר, מי שפעם הייתה BMW סאובר ועכשיו רק סאובר היא מפעל של איש אחד וככזה אי אפשר לצפות להרבה מהקבוצה השיווצרית. הקבוצה שבאופן קבוע נמצאת בין 2 האחרונות מבחינת תקציב גם העונה תנסה ללא קציב לסיים מירוצים. עם מנועי פרארי מהדגם הקודם עם שלדה שנבנתה שוב בשיווץ אם סאובר יסיימו על הפודיום זה יהיה השיג. אריקסון ונסר הנהגים הם אלמונים יחסית כיאה לקבוצה שלא צריכה לרמות כדי להראות שהם עומדים בתקרה השכר של ה-40 מיליון. למעשה סאובר פרסמו את התקציב שלהם- 28 מיליון.
מרויסה מנור היא הקבוצה העשירית העונה וכלל לא ברור אם הם יפתחו את העונה בכלל. הקבוצה שהספנסר הראשי שלה- יצרן הספורט מרוסיה מוטור נמצא בבעיות כלכליות וכלל לא ברור האם יש לקבוצה מכונית חדשה או שהם ינסו להשתמש במכונית מ-2014. כרגע הקבוצה אמורה להתחרות אחרי שמנור הצליחו למצוא ספונסר אבל המנוע יהיה המנוע הישן של פרארי, מנוע עם בעיות אמינות ידועות והשלדה כרגע לא ברור. האם מנור יתחרו בכל עונת 2015? לא בטוח.
קאיתרהם כרגע לא בסבב ונראה שלא נראה את הקבוצה יותר. יש סבך של בעיות כלכליות סביב הקבוצה ולא ברור אם יש פתרון לזה.
הבעיות של שלוש קבוצות בסבב (מנור, סאובר ו-ווילאמס) מעיבות על העונה כולה. כ30% מהקבוצות עומדות בפני עתיד כלכלי לא ברור הענף כולו נמצא בסכנה.

בשבוע הבא נחזור למכללות כי, טוב, אנחנו מבינים בזה יותר ובעיקר כי זה יהיה הזמן לטורוניר.

בנתיים- טופ גיר





אין תגובות: