יום רביעי, 3 בדצמבר 2014

סגרו את הפוטבול ב UAB, אז מה זה אומר בכלל?



עבור רובנו פוטבול מכללות זה לא יותר מאשר מתאבן לקראת הליגה. מי שחי בארצות הברית יכול להסביר מנסיון שהחשיבות של פוטבול מכללות היא בחלק מהמקומות עולה על זו של הליגה ובכל מקרה, אין ענף ספורט פופלאירי יותר. למה אני מתכוון- 
אליפות הבייסבול קיבלה רייטניג של 7-8% בשיא, בסדרת שהלכה למשחק מספר 7 וכללה שוק גדול אחד ושוק בינוני. ה NBA בסדרת הגמר לא עבר את ב-10% רייטניג במשחק של לברון. ליגת המכללות ביום שבת, במשחק בין אוברון לבין אלאבמה עברה את ה-13% צפייה וזה משחק בין שתי קבוצות מאותה מדינה.
פוטבול המכללות הוא הכוח הכלכלי המניע את המכללות עם כל הכבוד לכדורסל. הנה הסבר-
יש מושג שנקרא Guaranteed Match   - משחק מובטח- שזה מצב שבו קבוצה קטנה וחלשה בדירוג, נניח איונה או אילון או מונטנה סטייט (יש 360 מכללות בד-1) משחקת משחק אימון מול קבוצה מוכרת ועשירה נניח דיוק, UNC, קונטיקט או מישיגן. בכדורסל, אוניברסיטאת דיוק תשלם לאילון בערך 50 אלף דולר עבור הזכות לנסוע חצי שעה דרומה לדורהם, להיכנס לאולם, לקבל בראש ולחזור הביתה עם חוויה ותמונות לכל החיים. אה, ה-50 אלף דולר האלה יספיקו לקנות ציוד חדש לקבוצה.
אם אילון מקבלים הזמנה למשחק פוטבול מול מישיגן או אוהיו סטייט, המחיר מתחיל ב- 350 אלף דולר ומגיע ל-1.6 -1.9 מליון דולר למשחק. כן, 1.9 מליון דולר להגיע לעיר, לשחק פוטבול (להפסיד אם אפשר בכבוד) ולחזור עם צ'ק של 1.9 מליון דולר. המספרים, אגב, נכונים.
אז הכסף במכללות נמצא בפוטבול. לשחק במשחק חגיגי בסיום העונה, מה שנקרה Bowl Game , גם במשחק נחות יחסית, נניח הרואיל פרפל לס וואגס בול (30 לדצמבר בלאס וואגס) שווה 35 מליון דולר מובטחים.

אני אכתוב את זה שוב, משחק בול שווה 35 מליון דולר ל פ ח ו ת.

אתמול בהחלטה יחסית מינורית החליטה אוניברסיטאית אלאבמה ברנינגהם (או בעברית UAB) לאשר את ההחלטה של מדינת אלאבמה, לסגור את הפוטבול במכללה. לכאורה, החלטה שנבעה מבעיות תקציב. UAB מנוהלת על ידי מדינת אלאבמה יחד עם אלאבמה האנטסוויל (UAH) וכמובן, אלאבמה בטסקלוסה, (UA) שמכונה בפשטות אלאבמה. המדינה ממנת את כל השלוש והחליטה שאין מקום לקבוצה שלא מכסה את עצמה.
את אלאבמה בפוטבול כולם מכירים, זו אחת מקבוצות הפוטבול היותר מפורסמות בארצות הברית ואפילו בסרטים (פורסט גאמפ למשל) ובתרבות הפופלארית יש אזכור לאלאבמה. קבוצת הפוטבול של אלאבמה שווה בכל שנה בערך 300-400 מליון דולר רווח שחוזרים למדינה ולגוף המנהל את האוניברסיטאות. אותו גף שקבע כי יש לסגור את הפוטבול בUAB כי הם טועים ש UAB מפסידים כסף.
רגע, מה? איך אפשר להפסיד כסף? לך תשחק 3-4 משחקים מובטחים ותסגור את החור בתקציב... לא ככה?

או למה ואיך אוניברסיטה מפסידה כסף על קבוצת פוטבול בעוד 200 ק"מ משם, אוניברסיטה אחרת מרוויחה 300 מליון דולר בשנה, כמה ההפסד בדיוק שהוא כל כך נורא ?
יש 128 קבוצות דיווזן 1 שמחזיקות קבוצות פוטבול ב BCS  וב FSB. אלה הרמות הגבוהות של הפוטבול במכללות. מתכון, בערך 40 תכוניות אתלטיות, קרי, כל מחלקת הספורט, הפסידו כסף. לא בהכרח בגלל הפוטבול.
הפוטבול הוא משאבה של כסף. יש 53 מלגות מלאות, עוד 17 חלקיות, יש סגל של כ-20 מאמנים, בערך 30 אנשי רפואה, הציוד יקר, יש ביטוח, הנסיעות יקרות (צריך 4-5 אוטובוסים) עלות תפעול האצטדיון יקרה, התחזוקה של האצטדיון יקרה, העלות של גיוס השחקנים היא דמיונית ובקיצור העסק יקר.
יקר, אבל מחזיק את עצמו. הבעיה היא שהפוטבול ממן בדרך כלל את מה שנקרא "סעיף 9" שזה חוק שמחייב כל מכללה להשוות את התנאים של קבוצות הגברים והנשים.
נשים לא משחקות פוטבול. הן משחקות כדורסל וכדורעף וכדורגל למשל, אז הרווח של הפוטבול שאמור לפי הגיון כלכלי קר לכסות את הוצאות התפעול של הפוטבול הולך לכסות את הוצאות התפעול של סעיף 9. למה? כי קבוצת כדורסל שמקבלת 90 מליון דולר (התקציב של טקסס גברים למשל) לא מוכרת מספיק חולצות או כרטיסים או חסויות לכסות את התקציב.  אבל לפי החוק, אם האוניברסיטה משלמת לריק בארנס (מאמן הגברים) 3 מליון דולר, היא חייבת לשלם לקארן אסטון מאמנת הנשים, 3 מליון דולר לעונה. בעוד שהגברים ימכרו מספיק חולצות, מספיק כרטיסים ומספיק שידורים חיים לכסות את התקציב ועוד קצת, הנשים לא יגיעו ל-20 מליון. למה? כי נשים, שהם הרוב בעולם לא משלמות על ספורט כמו גברים.
למה? לא יודע.   
עדיין, 40 מכללות מפסידות כסף. האוואי למשל מפסידה כל שנה בערך 28 מיליון דולר, כל משחק חוץ שלהם זו טיסה ומלונות. מארשל למשל, במערב וורג'יניה הפסידה 8.7 מליון דולר ב2013. השנה הם יהיו ברווח כי הקבוצה תשחק בבול גיים. הפוטבול הוא מהות הרווח במכללות, אז למה החליטו באלאבמה לסגור את UAB?
אולי הסיבה היא יותר מקיאוולית. יש תחרות עזה על גיוס שחקנים וספונסרים בין אלאבמה לבין האחות הקטנה, UAB. למרות ששתי הקבוצות שייכות לאותו תקציב, כנראה שלמישהו מאלאבמה נמאס לשלם את ההפסדים של UAB. בשנים האחרונת UAB  לא היו תחרותיים. במדינה כמו אלאבמה, שבה ניק סייבן מקבל 5.5 מליון דולר לעונה לפני בונוסים והמושל לא מתבייש להגיד שביום משחק של אלאבמה אין שירותי ממשל, ההפסדים של UAB הפכו לכתם על המושל.
אבל זו לא הסיבה. הסיבה כנראה יותר עמוקה והיא יריבות והחשש ש UAB  מתישהו ימצאו את הבנאדם שיבנה להם אלופה ותהיה עוד יריבה לאלאבמה במדינה, מלבד אוברון השנואה. בעוד שנגד אוברון אין מה לעשות, זו אוניברסיטה פרטית, הרי ש UAB  מקבלת כסף מהמדינה והמדינה יכול לעצור את ההקצבה.
בראש ועידה ההקצבה המדינתית של אלאבמה, וועדה שקובעת את התקציב של כל אחת משלוש המכללות תחת המטריה של המדינה, עומד בנו של מאמן הפוטבול האגדי של אלאבמה, בר ברייאט. הבן, פול ג'ר ככל הנראה דחף על מנת לסגור את מה שנתפס בעיניו כמתחרה.
בהחלטה שכבר שנה עמדה באוויר, הוחלט לסגור את הפוטבול של UAB. גם קבוצת הירי וקבוצת הבאולינג נסגרו, למרות שלכולם ברור שהשתיים האחרונות הן לא יותר מאשר נזק מישני. אם UAB  הפסידה כסף (בערך 8 מליון ב-13') היו תורמים שהתחייבו לכסות את ההפסד. בכל מקרה, עונה אחת טובה עם הופעה ב-בול גיים והגרעון נסגר. אז ברור שהנושא הכספי הוא לא היה יותר מאשר תירוץ.
במרק של הפוליטיקה הדרומית שהכבוד משחק תפקיד מכריע, אין משקל למשמעות האמתית של הצעד. מעבר לסגירה של הקבוצה, מעבר ל-70 שחקנים שצריכים לחפש מקום אחר לשחק, מעבר ל-20 המאמנים ומעבר לאוהדים, המכה היא מכה כלכלית לעיר של-230 אלף תושבים.
כל משחק ביתי הביא כ-30 אלף סטודנטים וצופים לאצטדיון, כל משחק ביתי שודר, בתי עסק נבנו עם מודל עיסקי שהפוטבול הוא חלק ממנו. מעל ל-4000 מקומות עבודה נמצאים בסכנה באופן ישיר מהסגירה, כך פרסמה עיריית ברנינגהם שהתנגדה לסגירת הפוטבול. גם הגאווה המקומית לא עזרה וגם שחקני עבר לא הצליחו למנוע את ה-החלטה שרוב הסימנים מראים שנבעה ממניעים אישיים.
עוד גורם שיפגע מהצעד הוא הקונפרנס. קונפרנס USA שבשנים האחרונות איבד מהיוקרה שלו יאלץ להוציא את UAB  מהקונפרנס כי לפי חוקי הקונפרנס, כל מכללה חברה חייבת להחזיק קבוצת פוטבול. עכשיו UAB צריכה למצוא קונפרנס חדש ושאתה במצב כלכלי גרוע או לפחות בלי גב של המדינה, לא בטוח שיהיה מי שירצה לקחת את הקבוצה. קונפרנס USA  צריך עכשיו לדוג לעצמו קבוצה להחליף את UAB, לא דבר פשוט במציאות הכלכלית של היום שכל קונפרנס מגן על עצמו על ידי קנסות עזיבה גדולים.
כך בהחלטה שכנראה מונעת מאגו הצליחו להרוס את הפוטבול ב UAB, לפגוע ב קונפרנס USA, להפעיל לחץ על ה NCAA לשקול את סעיף 9 וכמובן, לחזק את אלאבמה.
אולי האירוניה הכי גדולה?
השנה יש בול גיים ב-ברנינגהם. UAB  לא תשתתף בו.  

אין תגובות: